Biologische wijn: wat vinden we daar nu van?

Biologische wijn

Wat vinden Nederlanders van biologische wijn? Een mooi onderwerp voor een onderzoek. Dat dachten ze bij ’s werelds grootste biologische wijnbeurs Millésime Bio ook. Afgelopen zondag werden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd.

Bio Wijntrendrapport: Wat vindt de Nederlandse consument van biologische wijn?”

Biologische wijnen vormen een belangrijk en groeiend segment binnen het totaal aanbod in Nederland”: dit is de algemene conclusie van een trendanalyse uitgevoerd onder invloedrijke wijnprofessionals en consumenten. In januari vindt de vijfentwintigste editie van ’s werelds grootste evenement voor biologische wijnen plaats in Montpellier. De organisatie SudVinBio heeft de opdracht gegeven om de focus op de Nederlandse bio-wijnmarkt te leggen. Op zondag 24 september zijn de resultaten gepubliceerd van een analyse onder ruim 400 wijnconsumenten en interviews met bekende wijnschrijvers en wijninkopers van Albert Heijn en Jumbo Supermarkten. De bevindingen van het onderzoek zijn gebundeld onder te titel ‘Biologische wijnen in Nederland: trends, verwachtingen en ontwikkelingen’.

Tijdens de presentatie van het rapport gaven Jacques Frelin, directeur Terroirs Vivants en vicevoorzitter SudVinBio en Cendrine Vimont, communicatiemanager bij SudVinBio een presentatie over de Internationale beurs Millésime Bio. Deze internationale beurs wordt van 29 tot en met 31 januari 2018 georganiseerd. Zo’n 950 biologische wijnproducten tonen op deze beurs. De verwachting is dat meer dan 5.000 professionals de beurs in Montpellier zullen bezoeken.

Vervolgens was het woord aan register vinoloog Chris Alblas. Chris Alblas presenteerde het trendrapport over biologische wijnen in Nederland met de algehele conclusie dat de vraag onder consumenten in de toekomst verder zal toenemen.

“Biologische wijnen in Nederland: Trends, verwachtingen en ontwikkelingen”

Resultaten onderzoek wijnconsument

89% van de wijnconsumenten heeft wel eens biologische wijn gedronken. Mannen en vrouwen drinken even vaak biologische wijn. Voor veel consumenten is het niet duidelijk waar het begrip biologische wijn voor staat. En welke factoren er wel of geen betrekking op hebben: milieu, gezondheid, smaak, kwaliteit. De wijnconsument zegt bereid te zijn meer geld te betalen voor producten die bijdragen aan het milieu. Biologische wijn behoort hier uiteraard ook toe. Ook blijkt uit het onderzoek dat de wijnconsument sympathie heeft voor de biologische wijnmaker. Maar waarom kiest de Nederlandse consument dan niet altijd voor biologische wijn bij de aanschaf van een lekker flesje wijn?

Consumenten geven aan dat zij biologische wijn niet drinken/kopen omdat:

  • er te weinig informatie beschikbaar is.
  • biologische wijnen in de winkel niet makkelijk te vinden zijn.

Resultaten onderzoek wijnprofessionals

De meeste wijnprofessionals geven aan dat er te weinig informatie over biologische wijn beschikbaar is. En dat de informatie die er wel is, niet eenduidig is. Hier ligt duidelijk een taak voor de wijnbranche en voor de retailers.

Daarnaast blijft de productie van biologische wijnen stijgen. In het begin waren het vooral de kleine zelfstandige wijnboeren, maar nu stappen ook grote producenten over naar bio wijngaarden. Daardoor zullen deze bekende labels een belangrijke rol spelen met de verdere belangstelling van de consument, bekende etiketten worden eerder in bio variant gekocht. Door de drang naar duurzaamheid en de kwaliteitsverbetering van biologische wijnen zal de consument gestimuleerd worden biologische wijn te consumeren en aan te schaffen.

Alle verschillende logo’s en keurmerken zorgen voor verwarring bij de consument, er is behoefte aan eenduidige en heldere informatie. Het aanbieden van Bio wijnen in aparte schappen in de winkel biedt kansen voor de retailer als voor de wijnconsument. Belangrijkste voordelen: behoud van de bodem en waterbronnen, plus een betere en gezondere werkomgeving voor wijnboer en medewerkers. Koop argument: de consument koopt biologische wijn om de wijnboer of producent te helpen en omdat het beter is voor het milieu.

Opbouw rapport

Het trendrapport laat trends, verwachtingen en ontwikkelingen op het gebied van biologische wijnen zien. Om een beeld te kunnen vormen over het imago van biologische wijnen in Nederland hebben afgelopen zomer 409 wijnconsumenten een online survey ingevuld. Aan bod kwamen onder andere de gemiddelde besteding en (motivatie tot) aanschaf van biologische wijnen.

Ook is er kwalitatief onderzoek uitgevoerd onder acht gerenommeerde professionals uit de wijnwereld. Bekende wijnjournalisten Harold Hamersma en Hans van de Meeberg maakten hier deel van uit, maar ook wijnverantwoordelijken Spike Huisman (Albert Heijn), Alexandra Pouderoyen (Jumbo), Birthe van Meegeren (o.a. Gall&Gall), Berry Schapendonk (Sligro), Carlijn Drenth (Oud Reuchlin & Boelen) en Larry Renardel de Lavalette (Wijnkoperij Okhuysen). Aan deze professionals  werd gevraagd hoe zij denken dat de consument tegen biologische wijnen aankijkt.

OVER MILLÉSIME BIO

Millésime Bio is   ‘s  werelds meest toonaangevende, biologische wijnbeurs. Van 29 tot en met 31 januari vinden wijnprofessionals hier de allerbeste biologische wijnen vanuit de hele wereld bij maar liefst 950 exposanten. De beurs is het grootste internationale platform voor biologische wijnen. De beurs wordt (mede)mogelijk gemaakt door  wijnmakers uit Occitanie,  die lid zijn van Sudvinbio.

Sudvinbio heeft Millésime Bio 25 jaar geleden opgezet.  De regio Occitanie  is  zowel qua oppervlakte als qua aantal producenten en productie de kampioen op  het gebied van  biologische wijn. Occitanie vertegenwoordigt meer dan 1/3 van de biologische wijngaarden in Frankrijk (25.000 hectare van in totaal bijna 71.000 hectare). Er wordt ongeveer 800.000 hl biologische wijn geproduceerd.
‘Millesime Bio is, als voorloper in het segment biologische wijnen, het evenement bij uitstek om nieuwe biologische wijnen te ontdekken en om op de hoogte te worden gebracht van de trends in deze sector’’, aldus Jacques Frelin (vicevoorzitter SudVinBio)

bron: persbericht

Redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.